Statut
STATUT
CENTRUM USŁUG SPOŁECZNYCH W ADAMÓWCE
§ 1
Centrum Usług Społecznych w Adamówce, zwane dalej Centrum, jest jednostką organizacyjną Gminy Adamówka, działającą w formie jednostki budżetowej.
§ 2
- Siedzibą Centrum jest Urząd Gminy Adamówka, Adamówka 97, 37-534 Adamówka.
- Terenem działania Centrum jest Gmina Adamówka.
§ 3
Centrum prowadzi swoją działalność na podstawie niniejszego Statutu oraz innych przepisów prawa, a w szczególności:
- Ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o realizowaniu usług społecznych przez centrum usług społecznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1818),
- Ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2020 r. poz. 1876 z późn. zm.),
- Ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2020 r. poz. 821 z późn. zm.),
- Ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 111),
- Ustawy z dnia 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów (Dz. U. z 2020 r. poz. 808 z późn. zm.),
- Ustawy z dnia 4 kwietnia 2014 r. o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1297),
- Ustawy z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci (Dz. U.
z 2019 r. poz. 2407 z późn. zm.), - Ustawy z dnia 4 listopada 2016 r. o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem” (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1329),
- Ustawy z dnia 5 grudnia 2014 r. o Karcie Dużej Rodziny (Dz. U. z 2020 r. poz. 1348
z późn. zm.). - Ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2133 z późn. zm.),
- Ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 716),
- Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie szczegółowych warunków realizacji rządowego programu „Dobry start” (Dz. U. z 2018 r. poz. 1061
z późn. zm.), - Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2020 r. poz. 1327 z późn. zm.),
- Ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2020 r. poz. 1219 z późn. zm.),
- Ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. z 2020 r. poz. 218 z późn. zm.),
- Ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia
i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2020 r. poz. 1409 z poźn. zm.), - Ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 685),
- Ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713 z późn. zm.),
- Ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1282),
- Ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2020r. poz. 1398 z późn .zm.),
- Ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 423 z późn. zm.),
- Ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 305).
§ 4
Centrum realizuje:
- wszystkie zadania, realizowane dotychczas przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej
w Adamówce, - nierealizowane przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Adamówce do dnia utworzenia Centrum zadania z zakresu:
- opracowania diagnozy potrzeb i potencjału wspólnoty samorządowej w zakresie usług społecznych;
- realizowania programu/programów usług społecznych, w tym kwalifikowanie osób zainteresowanych do korzystania z usług społecznych określonych w programie usług społecznych oraz opracowywanie i monitorowanie realizacji indywidualnych planów usług społecznych;
- organizowania społeczności lokalnej.
§ 5
Celem działania Centrum jest:
- umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężania trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości;
- podejmowanie działań wspierających osoby i rodziny w wysiłkach zmierzających do zaspokojenia niezbędnych potrzeb i umożliwienia im życia w warunkach odpowiadających godności człowieka;
- pomoc w doprowadzeniu do życiowego usamodzielnienia osób i rodzin oraz ich integracji ze środowiskiem, w miarę możliwości Centrum;
- wypracowanie partycypacyjnego modelu usług społecznych, w którym działania instytucjonalne wspierane są przez organizacje samorządowe, podmioty ekonomii społecznej i osoby fizyczne.
§ 6
- Do zadań Centrum Usług Społecznych należy:
- zaspokajanie potrzeb wspólnoty samorządowej w zakresie usług społecznych przekazanych do realizacji centrum, w tym określonych w programie usług społecznych;
- prowadzenie rozeznania potrzeb i potencjału wspólnoty samorządowej w zakresie usług społecznych;
- opracowywanie diagnozy potrzeb i potencjału wspólnoty samorządowej w zakresie usług społecznych;
- realizowanie programu usług społecznych, w tym kwalifikowanie osób zainteresowanych do korzystania z usług społecznych określonych w programie usług społecznych oraz opracowywanie i monitorowanie realizacji indywidualnych planów usług społecznych;
- realizowanie innych niż usługi społeczne zadań przekazanych do realizacji centrum, w tym zadań z zakresu pomocy społecznej;
- podejmowanie działań na rzecz integracji i wspierania rozwoju wspólnoty samorządowej z wykorzystaniem potencjału tej wspólnoty, w tym organizowanie działań samopomocowych, wolontaryjnych i sąsiedzkich stanowiących uzupełnienie usług społecznych (działania wspierające);
- opracowywanie standardów jakości usług społecznych określonych w programie usług społecznych, w przypadku braku określenia tych standardów w obowiązujących przepisach, oraz ich wdrażanie;
- podejmowanie działań na rzecz rozwoju i koordynacji usług społecznych, w tym przez nawiązywanie współpracy z organami administracji publicznej, organizacjami pozarządowymi i podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, podmiotami wykonującymi działalność leczniczą w rozumieniu ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej oraz osobami fizycznymi i prawnymi;
- gromadzenie, aktualizowanie i udostępnianie informacji o usługach społecznych realizowanych na obszarze gminy.
- Centrum może realizować usługi społeczne będące zadaniami własnymi gminy oraz zadaniami z zakresu administracji rządowej zleconymi gminie.
§ 7
Centrum realizuje ponadto następujące rodzaje zadań:
- zadania z zakresu wspierania rodziny i dziecka, pracę z rodziną i poszczególnymi jej członkami, w szczególności poprzez prowadzenie pracy socjalnej z rodzinami, asystenturę na rzecz rodzin wymagających usprawnienia funkcjonowania w życiu codziennym, nauki pełnienia ról i zadań społecznych oraz pomoc w opiece i wychowaniu dziecka;
- zadania z zakresu pomocy społecznej, w tym:
- opiekę i wsparcie osób starszych, chorych i niepełnosprawnych realizowaną m.in. poprzez świadczenie usług opiekuńczych obejmujących pomoc w zaspokojeniu codziennych potrzeb życiowych, opiekę higieniczną oraz specjalistycznych usług opiekuńczych obejmujących zaspokajanie potrzeb wynikających z rodzaju schorzenia lub niepełnosprawności;
- przyznawanie i wypłacanie przewidzianych ustawą o pomocy społecznej świadczeń;
- pracę socjalną;
- prowadzenie i rozwój niezbędnej infrastruktury socjalnej;
- analizę i ocenę zjawisk rodzących zapotrzebowanie na świadczenia z pomocy społecznej;
- realizację zadań wynikających z rozeznanych potrzeb społecznych;
- rozwijanie nowych form pomocy społecznej i samopomocy w ramach zidentyfikowanych potrzeb;
3. zadania z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie,
4. prowadzenie zadań związanych z postępowaniem z zakresu świadczeń rodzinnych, w tym ustalanie i wypłacanie świadczeń rodzinnych,
5. zadania z zakresu świadczeń alimentacyjnych i postępowania wobec dłużników alimentacyjnych, w tym prowadzenie zadań związanych z postępowaniem wobec dłużników alimentacyjnych oraz przyznawaniem świadczeń z funduszu alimentacyjnego,
6. zadania wynikające z innych ustaw, w szczególności:
- prowadzenie zadań związanych z postępowaniem w sprawie przyznania i wypłaty świadczenia wychowawczego przewidzianego ustawą o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci,
- prowadzenie zadań związanych z postępowaniem w sprawie przyznania świadczeń przewidzianych ustawą o wspieraniu kobiet w ciąży i rodzin,
- prowadzenie zadań związanych z postępowaniem w sprawie przyznawania zasiłków dla opiekunów na podstawie ustawy o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów,
- potwierdzenie prawa do świadczeń opieki zdrowotnej na podstawie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych,
- prowadzenie zadań związanych z postępowaniem w sprawie przyznawania świadczenia dobry start,
- prowadzenie zadań związanych z postępowaniem w sprawie przyznawania karty dużej rodziny,
- realizacja gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz stała współpraca z gminną komisją rozwiązywania problemów alkoholowych,
- prowadzenie zadań z zakresu pomocy materialnej dla uczniów.
7. zadania wynikające z uchwał rady gminy i zarządzeń wójta oraz inne zadania jeżeli
z odrębnych przepisów wynika, że obowiązek ich realizacji należy do zadań ośrodka pomocy społecznej lub centrum usług społecznych.
§ 8
1. Przy wykonywaniu zadań Centrum:
- oferuje określone usługi społeczne wszystkim osobom uprawnionym (zasada powszechności);
- ma na względzie dobro osób korzystających z usług społecznych, w szczególności potrzebę respektowania poczucia ich podmiotowości i bezpieczeństwa (zasada podmiotowości);
- zachowuje standardy jakości usług społecznych (zasada jakości);
- zmierza do zapewnienia usług społecznych jak najpełniej odpowiadających na potrzeby wspólnoty samorządowej, z uwzględnieniem różnych faz życia oraz sytuacji rodzin (zasada kompleksowości);
- współpracuje z organami administracji publicznej, organizacjami pozarządowymi
i podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r.
o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, podmiotami wykonującymi działalność leczniczą w rozumieniu ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej oraz osobami fizycznymi i prawnymi (zasada współpracy); - mając na względzie potrzeby wspólnoty samorządowej, podejmuje działania zmierzające do rozszerzenia oferty usług społecznych, przy wykorzystaniu potencjału podmiotów realizujących usługi społeczne na obszarze działania centrum (zasada pomocniczości);
- dąży do wzmocnienia więzi społecznych oraz integracji i rozwoju wspólnoty samorządowej (zasada wzmacniania więzi społecznych).
- Współpraca, o której mowa w § 8 ust. 1 pkt 5 Statutu, odbywa się z uwzględnieniem suwerenności stron, partnerstwa, efektywności, uczciwej konkurencji i jawności.
§ 9
- Działalnością Centrum kieruje Dyrektor, który ponosi odpowiedzialność za całokształt jego działalności i reprezentuje Centrum na zewnątrz.
- Dyrektora Centrum powołuje i odwołuje Wójt Gminy Adamówka.
- Dyrektor działa na podstawie pełnomocnictw i upoważnień udzielonych przez Wójta, o ile jest to niezbędne dla realizacji statutowych zadań Centrum.
- Dyrektor Centrum odpowiedzialny jest przed Wójtem Gminy Adamówka za jego działalność, a w szczególności za należytą organizację pracy oraz prawidłowe i sprawne wykonywanie zadań statutowych.
- Dyrektor Centrum składa Radzie Gminy coroczne sprawozdanie z działalności oraz przedstawia potrzeby w zakresie usług społecznych i pomocy społecznej, nie później niż do dnia 31 marca każdego roku.
- Dyrektor Centrum jednocześnie wykonuje zadania organizatora usług społecznych.
§ 10
1. W ramach struktury organizacyjnej Centrum wyodrębnia się:
- Stanowisko Dyrektora Centrum Usług Społecznych;
- Stanowisko Głównego Księgowego Centrum;
- Zespół ds. organizowania usług społecznych, w skład którego wchodzą:
- Organizator Usług Społecznych – kierujący zespołem oraz
- Koordynatorzy Indywidualnych Planów Usług Społecznych w liczbie dostosowanej do potrzeb wynikających z uwarunkowań lokalnych,
- Dzienny Dom Pomocy „Ciepliczanka”;
- Zespół ds. realizacji zadań z zakresu pomocy społecznej, w skład którego wchodzą:
- Organizator Pomocy Społecznej – kierujący zespołem oraz
- Specjaliści Pracy Socjalnej,
- Pracownicy Socjalni,
- Asystent Osoby Niepełnosprawnej;
- Stanowisko Organizatora Społeczności Lokalnej;
- Zespół do spraw asysty rodzinnej;
- Zespół ds. Świadczeń Rodzinnych, Alimentacyjnych, Wychowawczych i Karty Dużej Rodziny, w skład którego wchodzą:
- Inspektorzy Centrum.
2. Wymienione w ust. 1 zespoły mogą stanowić jednoosobowe stanowiska pracy.
§ 11
Szczegółową organizację wewnętrzną i strukturę organizacyjną Centrum oraz zakres działania poszczególnych zespołów organizacyjnych i zakres zadań, uprawnień i obowiązków pracowników w nich zatrudnionych określa Dyrektor w Regulaminie Organizacyjnym Centrum.
§ 12
Dyrektor wydaje akty wewnętrzne w formie zarządzeń, instrukcji, regulaminów w sprawach dotyczących funkcjonowania Centrum.
§ 13
- Dyrektor Centrum jest pracodawcą w rozumieniu Kodeksu pracy, w stosunku do pracowników zatrudnionych w Centrum.
- Stosunki pracownicze w Centrum reguluje Regulamin Pracy nadawany zarządzeniem Dyrektora.
§ 14
- Centrum prowadzi gospodarkę finansową według zasad określonych dla jednostek budżetowych w ustawie o finansach publicznych oraz zgodnie z właściwymi przepisami dysponuje wyodrębnionymi rachunkami bankowymi.
- Podstawę gospodarki finansowej Centrum stanowi plan dochodów i wydatków zwany planem finansowym.
§ 15
- Majątek Centrum stanowi własność Gminy Adamówka.
- Dyrektor Centrum zarządza powierzonym mieniem, zapewnia jego ochronę i należyte wykorzystanie.
§ 16
Centrum używa podłużnej pieczęci o treści:
CENTRUM USŁUG SPOŁECZNYCH
W ADAMÓWCE
Adamówka 97, 37-534 Adamówka
tel. 16 622 90 01
NIP 7941669590 * REGON 650003475
§ 17
Zmiany w Statucie dokonywane są w trybie właściwym dla jego uchwalenia.
Rozwiń Metryka
Podmiot udostępniający informację: | Centrum Usług Społecznych w Adamówce |
---|---|
Data utworzenia: | 2021-07-01 |
Data publikacji: | 2021-07-01 |
Osoba sporządzająca dokument: | Malwina Misiąg |
Osoba wprowadzająca dokument: | Radosław Stypka |
Liczba odwiedzin: | 2613 |